Atabek Shukurov and the Mu’tazila

Atabek Shukurov claims to follow the Hanafi and Maturidi schools. However his basic usool, and many of his fatwas at times contradict all of the Hanafis, whilst at other times contradict the vast majority of the Hanafis. Yet he deceives his audience by claiming to be Hanafi and Maturidi. In reality he follows the Mu’tazila school in Aqidah, and the Wahabi school in fiqh (since both he and the wahabis make their own fiqh up as they go along).

Here is an example where Atabek follows the Mu’tazila school and rejects the Prophet:

In the prologue of his book “Hanafi Principles of Testing Hadith” he says that Ibn Hajar (d.1449/852) said regarding the Hadith in Bukhari where the Prophet has magic done upon him, it’s ‘only rejected by heretics’. He then goes on state that the Hanafis have ‘instead rejected it outright based on their classical principles’.

The point about the Hanafis rejecting the Hadith will come later, but it’s important to note here that Badr al-Din al-‘Aini (d.1453/855) a famous Hanafi scholar who was a contemporary of Ibn Hajar said the exact same thing about those who reject this Hadith. Al-’Aini says

وَقد اعْترض بعض الْمُلْحِدِينَ على حَدِيث عَائِشَة، وَقَالُوا: كَيفَ يجوز السحر على رَسُول الله

He states ‘Imam Abi Mansur al-Maturidi (d.994/333)… denied the notion that the Prophet was affected by black magic at all and rejected this Hadith. He (al-Maturidi) also said the reason for the revelation (Asbab al-Nuzul) of ‘Surah Falaq’ and ‘Surah al-Nas’… was not as a result of magic at all…’

Having referred to the two places of references he gives to the above observation, the first point where al-Maturidi supposedly rejects the Hadith, has no mention of the Hadith. As for the Tafsīr of Surah Falaq, then he actually does mention this Hadith as a Sabab al-Nuzul and also quotes ‘al-Faqih’ (initially I thought he was referring to the Hanafi Abu Nasr al-‘Iyadi, but Mufti Muntasir Zaman pointed out that it seems that ‘al-Faqih was added by the scribe to clarify when al-Maturidi is making his own point) defending the Hadith from the Mu’tazili al ’Asam. Here’s the Arabic:

قال الفقيه – رحمه اللَّه -: الأمر بالتعوذ به يحتمل وجوها ثلاثة:

أحدها: على التعليم، لا لنازلة كانت في ذلك الوقت؛ لكن لما علم اللَّه – تعالى – من عظيم شر من ذكر بما يظن بالأغلب أن شر ما ذكر يتصل بالذي ذكر في علم الله تعالى؛ فأمرهم بالتعوذ به، كما أخبر في أمر الشيطان: أنه عدو لهم، وأنه يراهم من حيث لا يرونه؛ ليكونوا أبدا معدين متيقظين فزعين إلى اللَّه – تعالى – معتصمين، وهذا أحق في التعليم من الذي ذكر في سورة الناس؛ لأنه أضر من ذلك العدو؛ لأن ضرره إنما يتصل به بإتيانه ما دعاه إليه الشيطان، وما يوسوس في صدره الوسواس، وذلك فعله يمكنه الامتناع عنه، وهذا الضرر يقع بفعل غيره من وجه لا يعلم مأتاه -أعني: شر النفاثات ونحو ذلك- فهو أحق في تعليم العباد فيه، والأمر بالفزع إلى من بلطفه جعل ذلك الفعل ممن ذكرنا معمولا فيه مؤثرا.

والثاني: ما قيل: نزل جبريل – عليه السلام – على رسول اللَّه – صَلَّى اللَّهُ عَلَيهِ وَسَلَّمَ – فقال: ” إن عفريتا من الجن يكيدك؛ فتعوذ بأعوذ برب الفلق، وبرب الناس من شره إذا أويت إلى الفراش “.

والثالث: قيل: إن واحدًا من اليهود سحر رسول اللَّه – صَلَّى اللَّهُ عَلَيهِ وَسَلَّمَ -، فنزل هذا.

قال أبو بكر الأصم: ذكروا في هذه السورة حديثا فيه ما لا يجوز؛ فتركته.

قال الفقيه – رحمه اللَّه -: ولكن عندنا فيما قيل: إن رسول اللَّه – صَلَّى اللَّهُ عَلَيهِ وَسَلَّمَ – سحر – وجهان في إثبات رسالته ونبوته.

أحدهما: بما أعلمه بالوحي أنه سحر، وذلك فعل فعلوه سرا منه، ولا وقوف لأحد على الغيب إلا بالوحي.

والثاني: بما أبطل عمل السحر بتلاوة القرآن؛ فيصير لتلاوته في إبطال عمل السحر ما

لعصا موسى – عليه السلام – وأن هذا في كونه آية أعظم مما فعل موسى عليه السلام؛ لأن ذلك يتنوع بتنوع ما له الفعل والعمل من حيث الجوهر والطبع من حيث مرأى العين؛ فإنه ثعبان يلقف ما صنعوا. فأما إبطال السحر وعمله بتلاوة القرآن لا يكون إلا باللطف من اللَّه تعالى، واللَّه أعلم.

The underlined part clearly defends the Hadith.

4) He states ‘Imam Abu Bakr Jassas al-Razi al-Hanafi… stated ‘the ignorant of the Hashawis (anthropomorphists) narrated this Hadith without knowing it was fabricated’. 

He has here accurately presented Jassas’s view but is this one quote enough from a Hanafi sufficed to claim this is the Hanafi view? When looked at carefully we realise that this was a Mu’tazili view, a group which Jassas is famous to have been influenced by (as mentioned by al-Dhahabī and proven with examples by the contemporary Hanafi, Sa’id Bakdqsh). We have already seen al-Maturidi refute the Mu’tazili al-‘Asamm for this view by quoting Abu Nasr al-’Iyadi (or referring to himself). Furthermore, Jassas never attributes this view to the founders of the Hanafi school let alone claim this was the Madhab in any way or form.

Interestingly, this very same Hadith was quoted by Abu Ja’far al-Tahawo, who is senior to Jassas, approvingly in his Sharh Mushkil al-Athar

– حَدَّثَنَا فَهْدُ بْنُ سُلَيْمَانَ، حَدَّثَنَا فَرْوَةُ بْنُ أَبِي الْمَغْرَاءِ، أَخْبَرَنَا عَلِيُّ بْنُ مُسْهِرٍ، عَنْ هِشَامِ بْنِ عُرْوَةَ، عَنْ أَبِيهِ، عَنْ عَائِشَةَ، رَضِيَ اللهُ عَنْهَا قَالَتْ: ” سُحِرَ رَسُولُ اللهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ حَتَّى إِنْ كَانَ لَيُخَيَّلُ أَنَّهُ لِيَفْعَلُ شَيْئًا وَمَا فَعَلَهُ. قَالَتْ: فَدَعَا فِي بَيْتِي، ثُمَّ قَالَ لِي: ” يَا عَائِشَةُ، أَشَعَرْتِ أَنَّ اللهَ عَزَّ وَجَلَّ قَدْ أَفْتَانِي فِيمَا اسْتَفْتَيْتُهُ فِيهِ؟ جَاءَنِي رَجُلَانِ فَقَعَدَ وَاحِدٌ عِنْدَ رَأْسِي، وَالْآخَرُ عِنْدَ رِجْلَيَّ، فَقَالَ أَحَدُهُمَا لِصَاحِبِهِ: مَا وَجَعُ الرَّجُلِ؟ قَالَ: مَطْبُوبٌ، قَالَ: وَمَنْ طَبَّهُ؟ قَالَ: لَبِيدُ بْنُ أَعْصَمَ، قَالَ: وَفِيمَا سَحَرَهُ؟ قَالَ: فِي مُشْطِ وَمُشَاقَةٍ، وَجُفِّ طَلْعَةِ ذَكَرٍ، قَالَ: أَيْنَ؟ قَالَ: فِي بِئْرِ ذَرْوَانَ، فَأَتَيْتُهَا فَكَأَنَّ مَاءَهَا نُقَاعَةُ الْحِنَّاءِ، وَكَأَنَّ رُءُوسُ نَخْلِهَا رُءُوسُ الشَّيَاطِينِ، فَأَمَرْتُ بِهَا، فُطُمَّتْ “. فَقُلْتُ: يَا رَسُولَ اللهِ، قَدْ أَخْرَجْتَهُ؟ قَالَ: ” لَا، قَدْ عَافَانِي اللهُ ” وَكَرِهْتُ أَنْ أُثَوِّرَ عَلَى النَّاسِ مِنْهُ شَرًّا “

وَحَدَّثَنَا فَهْدٌ، حَدَّثَنَا أَحْمَدُ بْنُ عَبْدِ اللهِ بْنِ يُونُسَ، حَدَّثَنَا أَبُو مُعَاوِيَةَ، عَنِ الْأَعْمَشِ، عَنْ يَزِيدَ بْنِ حَيَّانَ، عَنْ زَيْدِ بْنِ أَرْقَمَ، قَالَ: سَحَرَ النَّبِيَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ رَجُلٌ مِنَ الْيَهُودِ، فَاشْتَكَى، فَأَتَاهُ جِبْرِيلُ صَلَوَاتُ اللهِ عَلَيْهِ بِالْمُعَوِّذَتَيْنِ، وَقَالَ: إِنَّ رَجُلًا مِنَ الْيَهُودِ سَحَرَكَ، وَالسِّحْرُ فِي بِئْرِ فُلَانٍ، فَأَرْسَلَ عَلِيًّا رَضِيَ اللهُ عَنْهُ، فَجَاءَ بِهِ، فَأَمَرَهُ أَنْ يَحِلَّ الْعُقَدَ، وَيَقْرَأَ آيَةً، فَجَعَلَ يَقْرَأُ وَيَحِلُّ، حَتَّى قَامَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ كَأَنَّمَا أُنْشِطَ مِنْ عِقَالٍ، فَمَا ذَكَرَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ لِذَلِكَ الْيَهُودِيِّ شَيْئًا مِمَّا صَنَعَ، وَلَا رَآهُ فِي وَجْهِهِ ” فَفِي هَذَيْنِ الْحَدِيثَيْنِ مَا قَدْ دَلَّ عَلَى بَقَاءِ عَمَلِ السَّحْرِ إِلَى الْوَقْتِ الَّذِي كَانَ سُحِرَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ عَلَى مَا فِي هَذَيْنِ الْحَدِيثَيْنِ، وَإِذَا جَازَ بَقَاؤُهُ إِلَى ذَلِكَ الزَّمَانِ، جَازَ بَقَاؤُهُ بَعْدَ ذَلِكَ

The underlined part is al-Tahawi using the Ĥadīth as evidence.

Finally, the late Hanafi scholar, Allamah Anwar Shah Kashmiri (d.1933) took Jassas to task specifically on the point that the Hadith somehow affects the truth of the Prophet’s Prophethood, where he states 

قوله: (حتى كان يرى أنه يأتي النساء، ولا يأتيهن) فاحفظ هذا اللفظ، فإنَّه صريح في أن السحر كان في أمور النساء، ولم يكن له تعلق بأمور الشرع، وفي أكثر الألفاظ إيهامٌ، كما في الرواية الآتية، ففيها: أنه فعل الشيء، وما فعله، وفي الرواية الماضية: يخيل إليه أنه يفعل الشيء، وما فعله، فسبق إلى بعضهم الإِطلاق، نظرًا إلى اللفظ، فجعل يؤوله، حتى أن أبا بكر الجصاص أنكر هذا الحديث رأسًا، واتضح مما قلنا أن الحديثَ صحيحٌ، وأنه يتعلق بأمور النِّساء خاصة، ولا يمس غير هذا الباب

Furthermore, Imam Maturidi says (as also mentioned by Mustafa Ceric in Roots of Synthetic Theology in Islam: A Study of the Theology of Abu Mansur Al-Maturidi (d. 333/944)”:

قال الفقيه – رحمه اللَّه -: ولكن عندنا فيما قيل: إن رسول اللَّه – صَلَّى اللَّهُ عَلَيهِ وَسَلَّمَ – سحر – وجهان في إثبات رسالته ونبوته.

أحدهما: بما أعلمه بالوحي أنه سحر، وذلك فعل فعلوه سرا منه، ولا وقوف لأحد على الغيب إلا بالوحي.

والثاني: بما أبطل عمل السحر بتلاوة القرآن؛ فيصير لتلاوته في إبطال عمل السحر ما

In the above, Imam Maturido responds to the Mu’tazili contention that the Prophet being affected by magic in some way denounces his claim to Prophet-hood. Maturidi states that in fact that the Prophet being affected by magic, can establish his claim to Prophet-hood in two ways

1) That the Prophet was informed through revelation that he had magic performed on him, this could not be possible for a false Prophet.

2) That by the recitation of the Quran the magic was negated; this shows the truth of the Quran. (end of description of quote).

The following is an example of Imam Abu Mansur al-Maturidi using the passive voice ‘qila‘ (it is said), and he accepts the opinion:

وقوله: ولَا تَشْتَرُوْا بِآيٰتِيْ ثَمَنًا قَلِيْلًا.

قيل: بحجتى.

قال الحسن: الآيات في جميع القرآن هي الدين؛ كقوله: اشْتَرَوُا الضَّلٰلَةَ بِالْهُدٰى [البقرة: ١٢، ١٧٥].

وأما عندنا فهو الحجج، وقد ذكرنا أن اسم الشراء قد يقع من اختيار الشيء بالشيء وإن لم يتلفظ بلفظ الشراء.

Al-Maturidi, Ta’wilat Ahl al-Sunna, Beirut: Dar al-Kutub al-‘Ilmiyya (2005), vol.1, p.445

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s